Sunday, July 8, 2012

Resolusi Ramadhan 1433 H

Salam,

Tidak lama lagi masuk bulan Ramadhan, i'm nervous. Huhu....bukan sbb nk dipinang orang or nk kahwin selepas bulan Ramadhan, tetapi nervous takut Ramadhan tahun ini tidak sampai matlamat lagi seperti tahun2 sebelum ini. Bila menghadiri program Ahlan Ramadhan pada pagi td baru la tersedar prestasi puasa saya pada tahun lepas jauh lagi dari tahap nk mencapai cemerlang. Tapi yang lepas biarlah lepas, I should look forward for upcoming Ramadhan.

Penilaian Ramadhan pada tahun lepas:-

  1. Al-Quran - dari segi tilawah, saya tk sempat khatam dan mmg jauh dari nk khatam, hafazan pulak, rasanya tk hafal satu surah pun...huhu. Resolusi tahun ini: Nk khatam satu Quran dgn menggunakan formula yg dishare oleh kawan2 iaitu setiap kali slps solat baca 4 pages. Hafazan plak nk hafal Juz 30 dan 29, modus operandi nya, lepas sahur dan lepas Subuh.
  2. Sembahyang - overall ok, cuma solat terawih ada hari yg saya miss. Resolusi tahun ini : Jihad kital, tkkn miss lagi solat terawih unless travel or pergi offshore.
  3. Sahabat-sahabat di bulan Ramadhan - tahun lepas saya tkde sgt kawan baru di bulan Ramadhan, mengeratkan hubungan ngn kwn2 lama pun tk sgt. Resolusi tahun ini : Memperbanyakkan kawan2 baru dan mengeratkn hubungan dgn kawan2 lama, ajak berbuka puasa, sharing2 tazkirah, bagi pamplet tentang puasa..:)
  4. Fi sabilillah - dari segi khidmat umum seperti melawat org di hospital atau orang susah, saya tk buat tahun lepas...huhu. Berbakti dekat jiran2 pun tk...jiran2 saya semua cina/non-muslim...i'm clueless on how to approach them. Berbakti kpd mek di rumah, ada lah sket2, tp bukan di tahap memuaskan lagi. Resolusi tahun ini : Ikut program ziarah di hospital dan keluarga miskin. Memperbanyakkan tolong mek memasak juadah berbuka dan sahur. Jihad kital : Saya perlu bangun paling awal untuk kejutkn orang lain bersahur dan sediakan makanan sahur.
  5. Ilmu dalam bulan Ramadhan - Buku apa yg dibaca pada Ramadhan lepas dan tafsir Surah apa yg dibaca pada Ramadhan lepas? Lupa...seriously lupa. Resolusi tahun ini : Riyadhus Salihin dan seminggu satu buku.
  6. Akhlak dalam bulan Ramadhan - Akhlak di bulan lepas pun saya lupa mcm mana akhlak saya, mungkin tkde perubahan sgt. Resolusi tahun ini : All out in pembaikian akhlak, tknk tidur lebih2, tknk makan byk2 time buka puasa - nnti lmbt solat Maghrib, tknk lemah, malas & lesu.
  7. Derma/sumbangan - Tahun lepas tk byk menderma sgt. Resolusi tahun ini : Sediakan list2 org yg ingin diderma, diberi hadiah, dibelanja buka puasa dari sekarang.

No comments:

Post a Comment