Tuesday, July 23, 2013

Catatan hari ke-14 Ramadhan 2013

Salam and Good Day,

Saya baru resume balik puasa setelah diberi cuti oleh Allah selama 8 hari iaitu dari 15/7-22/7. Dari jumlah itu, sepanjang 5 hari saya berada di ABU platform, Kerteh. Bayangkan hari pertama period di offshore, mmg penat.....hampir2 nk give up utk pergi ke interrig platform, tp since it was very important activity that I need to learn, saya pergi jugak cuma saya rasa saya nmpk mengada2 sket bila saya bgtau technicians..."Saya penat hari ni, saya nk rehat dulu, you all proceed dulu la". Maka tidolah saya dalam satu bilik kecil di dalam control room utk hilangkan kesakitan period pain dan gain energy. Technicians saya pulak mcm understanding yg saya penat sbb kebetulan during that time bad weather & high swell dekat ABU area....hehe. Heran jgk jika kat darat, mesti saya akan ambil cuti bila hari 1st period,kat laut rehat 1 jam ++, lepas tu boleh bangun tgk sitchgear servicing dari jam 9 pg- 1tgahari. Mungkin sbb makan GLA + Ostematrix Shaklee sejak a few weeks ago....jd kesakitan itu tak seteruk sebelum2 ni.
 
Cuma bila dekat2 nk sampai tgahari tu, saya dh rasa tk larat...huhu. Tapi cover2 lah sket sbb kebetulan ada masalah lain plak iaitu aktiviti one of my friend need electrical advice on cable specs. Masa kt offshore tu, amal ibadat amatlah kurang sbb period dan mungkin mood time tu lain sket.....bila duduk sorg2 mesti muhasabah, "Apa aku buat ni? This is Ramadhan, baca mathurat pun tk istiqamah, jgnkan nk sharing dgn org pasal hadis, terjemahan and etc". Hrmm....cabaran utk adapt dgn suasana.
 
On 19/7, balik Kelantan sampai 21/7, mood masih sama, mathurat tk baca pun..:(. Dakwah lagi la tk buat...huhu. Sampai naik risau....akhowat ke ni?
 
22/7, masih period tp teman Mek pergi solat sunat terawih. Saya duduk belakang baca Riyadhus Salihin. Mula2 semangat, lepas tu mengantuk la jgk....hehe. Duduk dgn bermacam gaya supaya tk mengantuk, kaki lurus ke depan la, bersimpuh la.....tp akhirnya terpksa la pejam2 mata sekejap, mungkin penat kat office atau sbb ada kemalasan dlm diri.
 
23/7 iaitu hari ni, saya bangun sahur jam 5 pagi, Mek saya bangun awal lagi 4.30 pg which is saya tk mampu nk bangun seawal itu sbb the night before saya tido dlm jam 12mlm. Mlm ni, masa org solat sunat after Isyak, sementara nk tunggu terawih saya tido sekejap...hehe. Makcik2 kanan kiri semua solat ba'diyah Isyak. Mek saya suruh saya tido kt blkg kalo saya tk larat and skip solat terawih. Dlm hati saya...."Owh no, saya kena kuatkn semangat jgk untuk solat terawih walaupun ngantuk atau lenguh badan mcm2 mana pun". Alhamdulillah, by finishing 8 rakaats terawih and 3 rakaats witir saya rasa diri saya lebih bernilai, seperti lulus ujian ketenteraan, seperti lebih tenang.
 
Lesson learnt:-
 
  1. Our iman is up & down
  2. If we really cannot do ibadah sunat, take a rest. Quality of ibadah sunat is better than quantity
  3. Do not easily give up, if penat sket tu tahanlah
  4. Jangan lepaskan peluang utk beribadat kerana kita tidak selalunya sihat & lapang& berpeluang. Jgn menyesal bila kita dh tua/sakit/busy nnti.
 

No comments:

Post a Comment