Thursday, June 20, 2013

Pray more….my dear self

Assalamualaikum…
Today, I felt dishearten with someone. I just wonder why that person cannot tell it properly. I was also emotional and would like to ignore that person…..I did not want to answer to that person or I also want to reply harsh answer. But, hey, it is not professional dear, you should answer professionally. But, I’m tired to be too protocol, too follower. Yeah, I showed a little bit of my rebellious….huhuJ.
Pohon tomato Cameron Highlands...:)
 
I made my own reflection (muhasabah) on that situation. I remember on what I have behold so strong which is a phrase from As Syahid Hassan Al-Banna “Be like a tree, when people throw stone towards you, you will drop them your sweet fruits” “Jadilah seperti pokok, apabila manusia melemparkan batu ke arahnya, dia akan mengugurkan buah2nya yang manis”. Ya Allah, how comes lately I forgot on this phrases. Adakah kelupaan ini merupakan ujian terhadapku yang selalu pandai memberi nasihat kepada orang tetapi bila sampai masaku…aku jua yg turut teremosional. Teringat kata2 Ustazah Norhafizah Musa,  “Ujian bagi orang yang banyak bercakap (banyak member nasihat), ini besar”…J
Aku bermuhasabah lagi, mungkin Allah beri sedikit kepayahan kepadaku dalam pekerjaanku kerana lately, terutamanya sejak aku berpindah ke Kerteh, hubunganku dengan Allah tidak terjaga, puasa sunat kurang, solat sunat kurang, bacaan Quran kurang. Tahajud jauh sekali. Teringat kata2 naqibahku, “Jagalah hubungan dengan Allah, kalau kita ada masalah dengan org, cuba check kembali hubungan kita dengan Allah”…..Upline Shaklee ku sering mengingatku juga supaya banyakkan bertahajud, banyakkan berzikir. Namun kekuatan itu tiada….yeah, mungkin aku kena kuatkan semangat untuk memperbaiki hubungan dengan Allah.
Aku bermuhasabah lagi….aku tidak suka kerjaku, kenapa dulu aku tidak pilih untuk jadi cikgu sahaja…dapat bermain dgn kanak2 dan dapat membuat alat bantu mengajar warna-warni.Tetapi pernahkah aku bangun tengah malam dan mengadu pada Allah supaya Allah berikanlah kepadaku kerjaya yang bersesuaian denganku.
Aku sering risau dengan pergaulanku dengan lelaki samada berdepan atau di alam maya (fb, wassap, phonecall, sms)….risau aku tidak menjadi wanita solehah, risau aku menjadi fitnah dan dosa kepada diri sendiri dan orang lain. Tetapi pernahkah aku bangun di sepertiga malam, mengadu kepada Allah, jagalah akhlakku di mana sahaja aku berada dan janganlah jadikan aku seperti apa yg ditulis di dalam Quran, “Wanita2 yang melunakkn suaranya untuk menarik perhatian lelaki”. Ya Allah, hamba-Mu bakal pergi ke tengah laut tidak lama lagi, Engkau jagalah akhlak hamba-Mu ini. Titiskan setitis ketegasan Asiah, isteri Firaun ke dalam jiwaku bila mana daku berurusan dengan kaum adam, Asiah yang tegas, namun tidaklah garang tidak bertempat, memilih syurga berbanding istana Firaun. Titiskanlah setitis ketegasan Asma’ binti Abu Bakar r.a ke dalam diriku setiap kali aku berurusan dengan kaum adam, Asma’ yang tegas namun penuh kasih saying, bonda pahlawan Abdullah bin Zubair r.a, isteri setia kepada Zubair bin Awwam r.a. Asma’ yang berhasil dalam setiap pekerjaannya. Moga urusanku di offshore nanti juga berhasil…J
Nampaknya setakat itu sahaja post kali ni.
 

No comments:

Post a Comment