Sunday, January 29, 2012

Program Qiyam Jamaie

Semalam...aku menghadiri Qiyam Jamaie di RZ. Tapi aku tidak berqiyam pon kerana bondaku seperti keberatan kerana aku meninggalkannya seorg diri di rumah. Biarpun ada pembantu, tp dia tidak yakin jika ada emergency pembantuku blh diharap utk contact polis, hospital dsb. Sedih sebenarnya kerana tidak dpt berqiyam sama kerana aku tahu qiyam akan memberi kebaikan atau nilai tambah kpd diriku. Nilai tambah??? mungkin para pembaca masih belum faham maksudku, biarku berikan cth. Cthnya, kita ingin cantik dan marketable, so kita buat mcm2 utk cantik, cthnya mkn vitamin C, pergi spa, bersenam, minum air masak slps bangun tidur. Untuk jadi marketable plak kita pergi majlis2 sosial, ke hulu ke hilir ikut kawan2 semata takut ditinggalkan kwn, takut outdated dan sebagainya. Sebenarnya qiyam juga adalah aktiviti utk kita nmpak cantik dan marketable jgk sbb dengan qiyam, hati jadi bersih, jauh dari penyakit hati. Hati yang bersih akan memancar serinya pada wajah dan kepetahan pada bicara...hehehe. Tapi tkpela, aku berkorban minatku dan cita2ku demi kebahagiaan bondaku kerana bondaku tidak bisa memahami nilai tambah yg ada pada Qiyam Jamaie kerana hikmahnya tidak dtg dlm bentuk kesenangan dunia yg blh didapati dlm sekelip mata.

Jadi berbalik kepada Qiyam Jamaei, oleh kerana tidak berniat utk berqiyam kerana menjaga hati bonda, jadi aku pergi mendengar pengisian shj dan balik pada jam 10.20 mlm..Tazkirah disampaikan oleh Ukhti Az-zahra tajuknya bersegera melakukan amal kebaikan. Tazkirahnya sangat menarik...nanti lah aku crita lagi, mataku sudah penat menghadp laptop dari td. Ingin rest sambil hafal surah Al-Qiyamaah.

No comments:

Post a Comment