Monday, August 6, 2012

Akhlak yang baik bisa menerbitkan karisma diri

Assalamualaikum...

Setelah jauh berjalan melihat suasana hiruk pikuk manusia, saya dapat membuat sedikit kesimpulan iaitu akhlak yang baik akan bisa menjadikan orang kagum dengan kita. Bisa menerbitkan karisma diri. Akhlak yang saya maksudkan di sini adalah membuat orang lain rasa welcoming bila mereka tetamu kita ataupun bila pada pertemuan pertama. Pada pemerhatian saya, ikhwah dan akhawat perlu meningkatkan atau menyemaikan lagi sikap ini dalam diri masing2....saya pun tidak pasti komen saya ini betul atau tidak. Untuk diri saya sendiri pula, kadang2 saya rasa saya terlalu skema in welcoming guest. Tidaklah saya maksudkan untuk welcoming tetamu perlu melanggar batas2 syariat Islam, tetapi yang saya maksudkan di sini adalah masih2 dalam batas2 Islam seperti concern more about others.

Baru2 ini saya telah menghadiri dua aktiviti pejabat yang kedua2 nya dikendalikan oleh org yang tidak mengikuti tarbiyyah (satu oleh non-muslim dan satu lagi oleh pemuda yang lahir sebagai muslim tetapi mengamalkan cara hidup western). Saya amat tertarik dengan sifat concern more yg mereka tonjolkan. Tolong angkat beg, menyediakan peralatan keselamatan, keep asking if we have any problem. Hrmm...okla sbb yang bertanya tu berlainan gender (lelaki), biasanya saya segan nak bertanya bila berlainan gender or kadang2 sama gender pun rasa segan if tk kenal. Bila fikir balik tidak apa yang perlu disegankan, malah sikap begitu menampakkan seseorg itu concern more about others dan ianya boleh menbuatkan tetamu rasa welcoming dan menyerlahkan karisma org yg memberi tolong. First apa yang orang tengok ialah akhlak kita terhadap orang lain, orang tak tengok whether tudung kita labuh atau tak, orang tak tengok kita hafal quran atau tak, orang tak tengok whether ilmu agama kita penuh di dada atau tk....walaupun semua itu amat penting. Jadi, saya rasa untuk menarik orang ke arah Islam, daie (terutama saya sendiri yang selalu skema) perlu lebih dinamik, perlu lebih concern, perlu lebih berkarisma bukan tenggelam dalam keskemaan...;). Perlu lebih banyak berdoa dan solat malam agar Allah menolong saya untuk menjadi lebih berkarisma.

Perlu break the ice, saya yakin Islam itu agama yang mengambil berat tentang org lain. Jadi buat diri saya sendiri dan ikhwah/akhawat di luar sana, marilah kita pupuk sikap mengambil berat tentang orang lain terutama tetamu yang datang ke program2 kita, officemates2 kita, jiran2 kita, kawan2 kita dan ahli keluarga kita. Jika non-muslim atau orang yang tak ikut tarbiyyah boleh sebegitu dinamik dan berkarisma, daie kena lebih lagi kerana mengambil berat tentang orang lain adalah suruhan Allah dan sunnah Rasulullah, selepas orang itu tertarik dengan kekarismaan seorang daie, maka lebih mudahlah orang2 tersebut untuk melihat keindahan Islam. Mungkin karisma inilah yang ada pada sahabat Rasulullah yang bernama Mus'ab bin Umair r.a dan Jaafar bin Abi Talib r.a.

Sabda Rasulullah s.a.w

"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah ia menghormati jirannya, barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah ia memuliakan tamunya"

HR Bukhari & Muslim


No comments:

Post a Comment