Thursday, October 4, 2012

Usah paranoid jika belum bertemu jodoh

Salam,
 
Pertamanya, saya tk pasti apa maksud paranoid, mungkin maksudnya terlalu takut. Sebenarnya, tajuk ini adalah peringatan untuk diri saya sendiri. Usahlah takut, it is ok. Allah mungkin masih belum atau tidak akan mengurniakn nikmat itu utk kita tetapi ingatlah nikmat2 yg lain spt kepintaran, harta, pekerjaan yg baik, nikmat berjln2 di negara org dan yg paling besar tentulah nikmat Islam dan iman.
Manfaatkn waktu bujang untuk kebaikan diri sendiri dan orang lain. Masa yg byk dan duit yg ada blh kita manfaatkn utk keluarga kita dan masyarakat. Cthnya: Hujung tahun bawak adik2 bercuti. Blh juga dimanfaatkn utk ummat Islam yg lain cthnya infaqkn kpd NGO Islamic, belanja officemates, belanja adik2 usrah dll. Mungkin ada lebih masa juga untuk membaca tafsir Quran dan buku2 agama lain, cthnya saya blh membelek2 tafsir fizilal Quran. Jadi offsetlah, waktu remaja mungkin saya tkde kesedaran utk mendalami kitab2 tersebut, alhamdulillah tahun ni tk kawin lg, jadi adalah peluang lagi untuk mendalaminya stakat mn yg termampu.
 
Kesimpulan kt sini bersyukurlah dgn apa yg Allah kurniakn kpd kita.
  1. Jika kita telah berkahwin bersyukurlah atas anugerah Allah itu kerana kita telah mendpt seorg qawwam (pelindung). Ar-rijal qawwamu 'ala nisa-lelaki itu pelindung bg seorang wanita.
  2. Jika telah bercerai-mungkin itu lebih baik untuk kita.Muhasabahlah, pasti ada hikmah di sebalik penceraian itu.
  3. Jika masih bujang seperti saya-bersabarlah kerana itu susunan Allah yg terbaik untuk kita. Muhasabahlah, pasti ada hikmahnya di sebalik setiap susunan Allah itu.
Para bujang semua, jangan menjeruk rasa ye. Just enjoy your short life in this temporary world. Enjoy your life but in Islamic manner k. Mungkin tips di bawah berguna untuk si bujang.
  1. Jika berduit, pergilah bercuti di dlm dan luar negara dgn keluarga atau rakan perempuan anda. Mengembara blh menyihatkn dan meluaskn fikiran. Saya rekomen anda simpanlah duit untuk melihat alam ciptaan Allah yg luas ini. Rancang cuti tahunan anda juga k.
  2. Involve dgn masyarakat terutama bg yg tinggal jauh dari keluarga dan kampung. Seperti saya, asal Kelantan tp kerja di Miri. Untuk involve dgn masyarakat, saya ikut prog NGO Islamic.
  3. Balancekn career dan personal life. Walaupun anda si bujang, saya cadangkan anda tidak workholic sgt k. Life is more than stuck on your square cubicle...:)
  4. Tidak workholic, tp jgn joyful sgt. Start to aim high from the 1st day of your working life. Be responsible in every task given, ingatlah if boss tk tahu tp Allah tahu jika kita buat sambil lewa.
  5. Jika masih mempunyai ibu ayah, adik2, anak sedara, sepupu sepapat, inilah masa wahai si bujang untuk berbakti kpd mereka. Sekali sekala, bwklah adik2 pergi shopping ke, main bowling ke. Bwk mak ayah mkn2 ke. Peluang sebegini agak limited untuk dilakukan oleh org yg telah kawin kerana kesuntukan masa dan tanggungjwb kpd suami dan anak.
  6. Treat yourself, you know how to treat yourself, kegemaran setiap org berbeza. Tapi sy ingin ingatkn ianya mestilah within syariat Islam. If saya, sy suka treat myself dgn beli pinggan mangkuk yg cantik.
  7. Masa utk tmbh ilmu -Sy tgh belajar menjahit...:)
Nmpknya setakat ini dulu. Wassalam..:)

No comments:

Post a Comment